LESEN DENGAN ROADTAX



CATATAN : SUDIN BAS,,, PENANG

Dulu sebelum dapat lesen aku tak pasti boleh lulus ka atau tak lulus ujian nih...

Tapi,,, Alhamdulillah... Lulus... sebab aku ambil kat sekolah memandu yang sah dan berdaftar...
Bila boleh stereng aku rasa macam tak confident pula macam mana nak bawa nih...

Tapi ada orang lama yang tak kedekut ilmu ajar aku,,, lagipun aku tak malu nak tanya... hentam pi la soalan apa2 pun... Yang aku tau aku dalam proses nak belajar...

Sampai sekarang aku pun sedar,,, banyak sangat yang kurang,,, Ya la... budak kampung... bawa professer2,,, doktor2,,, tokey2 dan orang cerdik pandai lain. dalam bas.. Tapi masa tu aku usaha sungguh2 nak jadi pemandu bas yang berhemah...

Aku juga nak mohon maaf kot2 sapa2 pening masa aku memandu... entah2 ada yang muntah,,, Tapi aku tau itu semua pasti berlaku... Ya la kenderaan berat melebihi 5000 kg... Drebar pula muda lagi masa tu... Masa aku jadi pemandu bas,,, tahu tak sebenarnya ,,, yang duduk kat tempat duduk belakang tu semuanya otrang yang hebat2 belaka... Macam aku kata tadi,,, professer2,,, doktor2,,, tokey2 dan orang cerdik pandai lain... Tanggungjawab sebagai pemandu,,, aku rasa aku dah cuba dan usaha memandu sebaik yang mungkin... ke mana saja destinasi... aku cuba bawa dengan penuh berhati-hati...

Dah jauh pada perkiraan aku jarak perjalanan yang dah dilalui... sekarang dah nak sampai kat destinasi... Tinggal lebuh raya yang under construction saja rasanya aku belum pi... Betul la... Jalan tu nanti untuk orang lain pula... yang ada lesen pula nak lalui nanti... Pemandu-pemandu baru yang berhemah akan ambil kunci dan memandu terus ke jalan yang baru tu,,, pasti pemandu2 ni lebih hebat dari aku... muda,,, sihat,,, mata pandang lebih jauh dari aku,,, menembusi apa saja halangan di depan...

"Woi!!! Sudin... Hang dok mengelamun apa tu???" Tegur budak2 mat rempit yang tak sabar2 nak naik bas aku... sebab hari hujan "Mai kami bawa pula... Hang ni langsung tak rempit lah... bawa slow,,, lembap... Buang masa" ...budak2 tadi...

Pada pengetahuan aku... budak ni bukan ada lesen... Tapi nak memandu juga... Sebab budak2 ni ada kabel,,, ada orang dalam... tu yang dok tunjuk terror ,,, tunjuk hebat... Dok buat corner baring depan aku... dok wheely,,, dok wheekang (angkat tayar belakang)... tapi bila hujan bas buruk aku juga depa naik... Dok berangan nak bawa kenderaan 5000 kg pula...

Budak2 ni ambil kursus memandu kat tempat yang aku kenal cikgu depa ,,, yang laki2 ada,,, yang perempuan pun ada... Silibus confirm la tak sama... walaupun nampak macam sama saja bunyi dia ....SEKOLAH MEMANDU... Depa kata " kita nih jalan berbeza tapi matlamat sama"...????

Kadang2 aku tengok ada budak2 yang belajar kat sekolah memandu yang sama ngan aku dulu pun ada juga... tumpang sekaki... tambah kelas lesen... Baguih la tu... ikut mat rempit...

Tapi... Aku bimbang,,,
Bukan apa,,, takut nanti stereng goyang,,, nanti masuk lorong lain... Pastu mula la nak langgar kawan yang dok satu lorong sebelum nih... ya la...belajar kat cikgu yang baru balik oversea... Left Hand Site Driver...

Jadi kepada yang muda2 nih... terutama satu sekolah memandu dengan aku dulu... mai kita dok kat lorong yang asal balik...La ni masa hangpa pulak nak memandu...s ebelum nih kita dah sama2... belajar macmna nak jadi pemandu yang berhemah di jalan raya...

Nah kunci... Ambil... Bawa pula...

Aku sedia membantu,,, jangan takut lepas ni aku boleh jadi mekanik pula... boleh tolong repair mana2 tayar yang gelong,,, tukar minyak yang dah hitam,,, pam angin yang kurang,,,ajar macamna nak wax bagi berkilat... supaya lebih bersinar daripada masa aku bawa dan jaga dulu...

Lesen dengan roadtax aku dah nak tamat tempoh... road tax tak dak,,, tak leh jalan atas jalan... jadi kena jalan kot bawah jalan...mungkin... aku tak boleh nak renew dah... tak ada guna renew lesen ngan roadtax pun... sebab la ni aku bawa jet pula... tak lalu kot atas permukaan jalan lagi... Jadi masa hangpa pula la jadi drebar bas baru... Mana tau boleh tumpang sekaki... ikut jalan2... Jangan biar budak2 rempit tu bawa... nanti habis...

"Pemimpin yang bersyukur adalah pemimpin yang sedar bahawa kepemimpinan yang di dipikulnya bukanlah tanda kemuliaan, tetapi kepemimpinan adalah amanah dari Allah."




1 Response to "LESEN DENGAN ROADTAX"

  1. Ir_Qutb says:

    nak tumpang naik jet .. bawa perluru perpandu banyak sikit...kalau taknak bawa bas dah pun renew dulu lesen dan roadtax n letak dalam frame gambar mana tau, takut dah tak renew , lama2 lupa pulak nak bawa bas , n sekurangnya ... tiba 2 ja pemandu bas akan datang ni capet ka , kena langgar dengan sengaja ka, boleh la tolong drive.. jaga elok 2 bas ni.. kalau tak ramai penumpang bas cedera teruk... stakat ni permandu yang paling berhemah awak la yang saya nampak...

Post a Comment

MANUSIA, HIDUP DAN PERJUANGAN

elyas. Powered by Blogger.
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme