Qonaah


Adakah kita menjadi hamba Allah yang bersyukur??? Adakah kita bersyukur hari ini dengan segala kurniaan-Nya??? Bagaimanakah kita merasai kesyukuran dari segala hasil kerja yang kita lakukan dengan keizinan-Nya??? Adakah kita mensyukurinya???


Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memberikan pernyataan: Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Ku-tambah nikmat-Ku kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih” (Surah Ibrahim: 7).

Qonaah merupakan sikap orang yang gigih dalam berusaha dan giat dalam bekerja... Namun apabila hasilnya tidak seperti dengan yang diharapkan maka dirinya dengan senang hati menerima hasilnya dengan rasa penuh syukur terhadap nikmat yang Allah SWT berikan kepada dirinya...

Bagi kita yang mampu memiliki sikap qonaah ini,,, maka rasa kecukupan inilah yang akan menjadikan diri kita hamba yang bersyukur kerana sebanyak manapun jumlah rezeki yang diterima bagi kita itu adalah merupakan rezeki kurniaan-Nya yang mencukupi...

Sifat ini merupakan kekayaan hati yang selalu mendorong diri kita untuk meraih kemajuan hidup dengan tetap berharap kepada kurnia Allah SWT... Sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW:


'Dari Abdullah ibnu Amru ibnu al-Ashr, bahwasanya Nabi bersabda, 'Sungguh beruntunglah orang yang masuk Islam dan diberikan rizki yang cukup kemudian Allah memberikan karuniaNya sikap qonaah (menerima apa adanya) dengan apa yang telah diberikan kepadaNya.' (HR. Muslim).


0 Response to "Qonaah"

Post a Comment

MANUSIA, HIDUP DAN PERJUANGAN

elyas. Powered by Blogger.
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme