Lain Pula Dia Cakap...

ASSALAMUALAIKUM...

Bahasa merupakan sesuatau yang penting bagi menyampaikan sesuatu mesej daripada seseorang kepada seseorang yang lain... Maka medium yang paling mudah dalam menyampaikannya ialah percakapan (secara lisan) bagi menyampaikan maksud sesuatu perkara...

Di sini saya ingin berkongsi satu perbualan yang menemui kegagalan... Mungkin ada yang kita boleh pelajari daripadanya,,, supaya dapat diperbaiki kemahiran komunikasi antara kita dalam menerima dan menyampaikan sesuatu arahan...

Perbualannya begini:

Pada suatu pagi,,,


Seorang ‘Managing Director’ (MD) memberi arahan kepada ‘General Manager’ (GM) nya…

“Besok akan berlaku gerhana matahari penuh pada jam sembilan pagi... Ini merupakan suatu kejadian yang tidak dapat kita lihat setiap hari... Jadi untuk menyambut dan melihat peristiwa ini,,, semua pekerja diminta untuk berkumpul di padang dengan berpakaian kemas... Saya akan menjelaskan fenomena alam tanda kekuasan Allah s.w.t. ini kepada mereka... Sekiranya esok hujan dan kita tidak boleh melihatnya di padang dengan jelas... Jadi kita akan berkumpul di kantin saja...”


Lalu ‘General Manager’ itu menyampaikan arahan bos nya kepada Ketua Jabatan (KJ)...

“Ini adalah arahan ‘Managing Director’,,, esok pada jam sembilan pagi akan ada gerhana matahari penuh... Jika esok hujan,,, kita tidak boleh berkumpul di padang untuk melihatnya dengan berpakaian kemas... Dengan demikian,,, peristiwa gerhana matahari ini akan dijelaskan oleh ‘Managing Director’ di kantin sahaja... Ini adalah kejadian yang tak boleh kita lihat setiap hari...”


Dan Ketua Jabatan pula menyampaikan pada Ketua Seksyen (KS)...


“Ini adalah arahan dari ‘Managing Director’,,, esok kita akan mengikuti peristiwa gerhana matahari di kantin pada jam sembilan pagi dengan berpakaian kemas... ‘Managing Director’ akan menjelaskan apakah esok akan hujan atau tidak... Ini adalah kejadian yang tak boleh kita lihat setiap hari...”


Seterusnya Ketua Seksyen pula menyampaikan amanat tadi kepada Penyelia...

“Jika esok hujan turun di kantin,,, jadi ada kejadian yang tak boleh kita lihat setiap hari,,, dan ‘Managing Director’ dengan berpakaian kemas akan gerhana pada jam sembilan pagi...”


Akhir sekali Penyelia menyampaikan arahan tersebut kepada para pekerjanya...


“Esok pagi,,, pada jam sembilan ‘Managing Director’ akan gerhana dan sayang sekali,,, kita tidak boleh melihatnya setiap hari...

Nota kaki: Memang tak boleh pakai betull!!! Lain MD cakap lain pula yang disampaikan... Hehehehe...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
“….perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik. Akarnya kukuh (menghunjam tanah), dan ranting-rantingnya menjulang ke langit….”
(QS Ibrahim ayat 24)

0 Response to "Lain Pula Dia Cakap..."

Post a Comment

MANUSIA, HIDUP DAN PERJUANGAN

elyas. Powered by Blogger.
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme